Dantaxi Skive

Spørgsmål & svar

Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt noget i taxien hos DanTaxi Skive?

Hvis en chauffør finder glemte ting i en taxi, så afleverer chaufføren det på politiets hittegodskontor, Resenvej 10A, 7800 Skive, telefon 114 eller 96 14 14 48. Du er naturligvis altid velkommen til at kontakte os for at høre, om dine ejendele er blevet fundet i en af vores taxier. 

Skal man bruge sele i en taxi?
Ja. Alle passagerer over tre år skal bruge sele. Personer fra 15 år og opefter bærer dog selv ansvaret for, at den benyttes. For børn under 15 år er det chaufførens ansvar. Børn under tre år er fritaget fra at skulle sidde i en særlig godkendt barnestol i en taxi, men har du selv en barnestol eller selepude med, er chaufføren altid villig til at montere den.

Må chaufføren kræve penge forud for en tur?
Chaufføren har ret til at sikre sig, at du betaler for en tur før turens start. Almindeligvis sker det kun forud for de længere ture.

Hvad koster det at køre i taxi?
Priserne er fastsat af kommunalbestyrelserne i de enkelte kommuner. Vær opmærksom på, at prisen på den samme tur kan variere - afhængig af, hvor længe turen har varet, eksempelvis på grund af tæt trafik. Minutfaktoren kan således udgøre en væsentlig del af prisen, der fremgår af taxameteret, og du kan altid bede om at få en kvittering printet ud hos chaufføren. Skal du køre langt eller mange gange, kan du med fordel ringe til DanTaxi Skive på telefon 97 52 47 00 og indgå en aftale om en fast pris.

Hvornår kommer taxien?
I gennemsnit går der mellem 5 - 10 minutter, fra en vogn bliver bestilt, til den er fremme ved kunden. Men når der opstår travlhed, bliver ventetiden forøget.

Centralen forsøger ved spidsbelastning at give svar på, hvornår taxien kan forventes fremme. Er der for eksempel ventetid på op til 20 minutter, betyder det, at vognen vil være fremme inden for 20 minutter. Altså, hold øje med vognen, for den kan komme hurtigere. Husk også, at det ikke er tilladt for taxier at bruge bilhornet ved ankomsten.

Hvor tidligt skal jeg bestille en taxi, hvis jeg skal nå et tog?
Såfremt DanTaxi Skive skal garantere, at du når frem til toget, så skal forudbestillingen ske mindst en time før togafgang. Forudbestil således turen i god tid – og gør opmærksom på, at du skal med et tog, bus eller lignende.

Hvordan kan jeg betale?
DanTaxis vogne tager imod alle gængse former for betalingsmidler.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke er tilfreds?
Har du ikke har opnået den service, du forventede, er du velkommen til at rette henvendelse til DanTaxi Skive på telefon 97 52 47 00. Har du haft en god oplevelse med DanTaxi, hører vi også gerne om den. Vi sætter pris på at høre vores kunders mening, for det giver os mulighed for til stadighed at forbedre vores service.

Hvornår må chaufføren slå taxameteret til?
Ifølge Taxiloven må taxameteret slås til på det tidspunkt, hvor vognen ankommer på den adresse, den er bestilt til. Hvis vognen er bestilt til et bestemt tidspunkt, må taxameteret dog først slås til på det tidspunkt, vognen er bestilt til.

Kan jeg aftale returkørsel med chaufføren?
Du kan altid bestille returkørsel hos chaufføren, men det vil normalt ikke være den samme chauffør/vogn, der kommer. Ifølge loven skal centralens ture fordeles ligeligt imellem de tilsluttede vogne.

Hvis det drejer sig om længere ture uden for kommunegrænsen, er det dog praktisk, at den vogn, der kører turen ud, også kører hjemturen, hvis det er muligt.

Det ser ud til at du bruger en ældre browser. Få optimal visning med en nyere browser som: IE, Firefox eller Chrome